Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: K dets 15, 2004 12:45 am Postita teema: Gaz 3105-st veidi
Lisan siia teemasse veidi minule teadaolevat, täienduseks sellele mis juba kirjas "Volga mudelite" all 3105 kohta.
Nimelt plaaniti just Gaz 3105-st teha Gaz 14-le järeletulija mitte mingi massiauto. Auto pidi asendama senist Tšaikat kõrgema nomenklatuuri jaoks, kes Gaz 14 kadudes olid sunnitud istuma 3102-te. Gaz 14-le nimelt sai saatuslikuks sm. Gorbi perestroika ja uutmine, kui järjekordse tobeda privileegide vastu võitlemise määrusega (meenutagem ka kampaaniat alkoholi vastu, mil hävitati suured veinitehased) võeti Tšaika tootmisest 88-ndal aastal maha. 1989 tehti vaid üks lõpueksemplar. Sellega seoses hävitati ka kogu tootmisprotsessiks vajalik sisseseade ja dokumentatsioon, mis andis löögi ka varuosade tootmisele. Ja ega tehase enda omad väga kurvastanudki sest oli ju see auto "pealesurutud" hinnaga mida tehes tehas ise igale autole peale maksis. Ajad olid keerulised ning huvitas vaid ellujäämine, mingist Gorki lipulaeva tootmisest ei oldudki niiväga huvitatud.
Bürokraadid aga kurtsid kuidas ministeeriumite ja oblastite kõrgete positsioonidega tegelased peavad läbi ajama väiksemate Volgadega, mis nende positsiooniga kohe üldse ei sobivat. Zil-e aga jagus vaid vähestele partei ja poliitbüroo seltsimeestele.
Gaz 3105-ga hakati tegelema intensiivsemalt 80-ndate keskel, mil ka Tšaika tootmine järjest vähenema hakkas (1988 mis jäi Gaz 14 viimaseks, tehti vaid 15 autot). Venelastele tüüpiliselt vaikiti algul kõik maha, kuigi "Za ruljom" avaldas pildi miskist uuest Gorki sõiduki konstrueerimisest. Möödus mõni aeg ja äkitselt ilmus nö. salajasest projektist Moskva autonäitusele üks eksemplar(väga Opel Vectrat ja Audi 100 meenutav, ainult tohutute ukseklaasidega). Sellega ehk loodeti tärkava turumajanduse tingimustes ehk projektile mõni lääne investor leida. Kuid nagu ikka oli autot juba nii kaua kavandatud, et juba esimesed katseeksemplarid tundusid lääne autode kõrval vananenuna. _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: P veeb 17, 2008 12:54 pm Postita teema:
Kirjutaks siis pisut veel ka sellest autost, eesmärgiga lõpuks täiendada mudelikirjelduses 3105 juttu.
1980-ndate alguses oli Gorki tehase inseneridele tehtud selgeks(partei juhtkonna poolt), et vaatamata pidevale nõudlusele olemasoleva põlvkonna mudelite vastu, tuleb juurutada täiesti uus auto. Pärit oli Gaz 24 60.-ndate algusest ja ka nö uus mudel 3102 tehti ju 81.a olemasoleva 24 baasil.
Tehases muidugi ei oldud sellest eriti vaimustatud. Viimatine suur vastuseis partei juhtkonnaga oli pärit 60.-ndatest, mil tehas ei tahtnud Gaz 21 põlvkonda tootmisest maha võtta ja uut mudelit juurutada. Insenerid pakkusid koguni välja Gaz 21 nn.4.-nda põlvkonna.
Seekord taganemiseks valikuid polnud.
Projektiga hakkasid tegelema Gorki tehase allüksused UKER ja PAMS(Praisvodstvo Avtomobilei Malõh Serii) ja NAMI. Peamised katsetused viidi läbi Minavtoselhosma¨-i autode keskpolügonil.
järgneb... _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Viimati muutis gazik (P veeb 17, 2008 2:01 pm), kokku muudetud 2 korda
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: P veeb 17, 2008 1:30 pm Postita teema:
Gaz 3105 oli mõeldud terve uue põlvkonna põhimudeliks.
Autol pidid olema kõik lääne autodel kasutuses olevad "tehnikasaavutused", et temast tuleks väärikas järglane autole, mida hüüti "mustas frakis tank", Gaz 14-le.
Gaz 3105 tehti 3400cm3, V8 mootoriga. Veoskeemiks oli 4X4.
Autol oli katalüsaator, turvapadi, el.kõrguse regulaator, ABS, diff.blokeering.
Hiljem olid planeeritud "lihtsamad" versioonid 3103 ja 3104. Neil pidanuks olema ainult esivedu, riidest salong nahksisu asemel ja tavalised 4 sil. mootorid.
Esimesel V8 eksemplaril olid peal kaks K-114 karburaatorit. Siis saadi auto võimsuseks 156hj.
Teine karburaatoriga versioon oli tuunitud elektroonikaga ja saavutas juba 170hj.
1988 paigaldati Lucas`e monopritse. Eraldi indeksiks sai 31052 ja võimsus kasvas 190 hj.-ni.
1994 tehti Gorkis oma täississepritse süsteem(just Gorki tehases, mitte 3M3-i mootoritehases). Mootor arendas 210 hj.
järgneb... _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: T veeb 19, 2008 11:36 am Postita teema:
Päris "õigeid" täississepritsega 3105 tehtigi 1994 ainult üks eksemplar.
Sel olid erinevad põhjused, põhiliselt seepärast et neil pool käsumajandus-pool turumajanduslikel aegadel ei leitud kodumaiseid agregaatide tarnijaid, kes suudaks vajaliku kvaliteediga asja toota.
Ka oli sõltumata toitesüsteemist pidevaks probleemiks mittetöötav 7.-s silinder. Väidetavalt oli põhjus vales klapikanali ehituses. Sellega seoses meenutavad tehase mehed ka üht järjekordset "potjomkininit".
Nimelt kui Gorki konstr.büroos oli riikliku komisjonile mootori presentatsioon-vastuvõtmine, siis juba arvestati selle mittetöötava 7.-nda silindri võimalusega ja eelnevalt seati valmis võimsust tõstev "tuunitud varuaju". Ja silinder muidugi lakkas töötamast ka seekord. Insenerid reageerisid koheselt ajuploki vahetusega ja komisjonile lubatud vajalik 210 hj. tuli vigase mootoriga ilusti ikkagi mõõdutabloole.
Gaz 3105 mootorite katsetamine käis tegelikult põhiliselt Gaz 3102 kerede peal. Seda seetõttu, et originaali käsitsi tehtud kere oli nii kallis, et seda ei tahetud kulutada. Käigukast, tõsi, oli algul 3102 oma, 4käiku manuaal, mistõttu seda tuli tihti vahetada. Hiljem valmis ka 5-ne kast, mida ka 3102-l katsetati.
Venemaa "segaste aegadega" seoses ei oldud enam nii jäigad auto erakätesse müügiga. Vene "bojaaridest" ostjate mõningane huvi oli olemas. Aga vaatamata röögatule hinnale (1992a. 60-70tuh.$) oli autode koostekvaliteet väga kehv.( PS. 1992 oli näiteks Venemaal populaarse luksmaastur Toyota LC 80 hind "vaid" 45 tuh.$).
Tehasele lisagarantiide andmiseks ja Vene NFSV valitsuse ministrite autopargi uuendamiseks kodumaise toodanguga andis president Jeltsin väja ukaasi:
"AS GAZ nõukogul luua aastatel 1992-1994 tingimused uue sõiduauto Gaz 3105 tootmiseks perspektiiviga 250 autot aastas, seejures algaastatel anda toodangut mahus: 1994- 100 autot
1995- 150 autot"
Tegelikkus kujunes hiljem muidugi jälle teistsuguseks ja kõigi aastate peale kokku tehti lõpuks vaid 60 autot. Põhilise osa autodest sai lisaks ministeeriumitele ka Moskva Linnavalitsus. Kuna aga Moskva Linnavalitsus oli ZIL-i tehase aktsionär, siis kõige kõrgemad "t¨inovnikud" eesotsas linnapea Lu¸kov`iga eelistasid elavdada luksuslike "lühikeste" Zil 41041-de tootmist Moskvas, ega polnud eriti Gorki autodest huvitatud.
Lisaks mootoritega eksperimenteerimisele, oli ka esialgseid kerevariante mitu.
järgneb... _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Viimati muudetud gazik poolt (L mär 01, 2008 11:32 am), kokku muudetud 1 korda
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: K veeb 20, 2008 9:20 pm Postita teema:
Kuna Gaz 14-le heideti ette auto liigset massiivsust, suurt kütusekulu ja mittevastamist kaasaegsetele saastenormidele läänes, siis uus esindusauto pidi saama teistsugune.
Esimese kerevariandi, nn.projekt Akvaariumi katsemudelid valmisid aastal 1987. Disain oli julge ja konservatiivsusest polnud jälgegi. Auto tehti optilise efekti loomiseks võimalikult madal ja suurte külgakendega. Ka olid uksed kaalu kärpimiseks üsna õhukesed.
Sellega kaasnesid jällegi suurem müra salongis ja turvalisusprobleemid.
Ja turvalisus mitte ainult füüsilises mõttes, vaid seltsimehi struktuuridest häiris asjaolu et autosviibijad olid nagu peopeal kõigile näha.
Auto ise oli rikkalikult varustatud- täielik el.pakett, kuue kõlariga audiosüsteem, nahksalong jne. Juba standardis oli ettenähtud koht raadiotelefonile/jaamale. Paraku mõningad slaavilikud maitsevääratused eksterjööris/interjööris nagu näiteks kaubikult pärit rool ei olnud just eriti maitsekad.
N.Liidu näidismudelitele tüüpiliselt saavutati paljud lahendused lääne doonorite abil (kasutati Saabi,Volvo ja Audilt pärit sõlmi ja tehnikat). Kõige selle külluse juures polnud aga autol näiteks turvapatju, millele küll mõeldi.
Teine kerevariant, mille ametlik presentatsioon oli 1992 Leipzigis, nägi välja juba palju tavalisem.
järgneb... _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: R veeb 22, 2008 12:06 am Postita teema:
Natuke veel mootorist.
Tulevasele esindussõidukile mootori tootmise ettevalmistusega hakkas tegelema tehase pikaaegne tarnija Zavolzje Mootoritehas (3M3).
Algmudeliks sai 3M3-406. Hiljem lisandusid indeksid 3M3-4062.10 (sissepritsel) ja 3M3-4061.10 ning 3M3-4063.10 (karburaatoritel).
Et plaanis oli N.Liidus esmakordselt toota jõuallikas, ja seda arvestatavas koguses, mis oli varustatud el.sissepritsega, hüdrotõukurite jm. "ekstratega", siis ülesanne ei olnud kerge. Oli ju 3M3 tootnud aastakümneid ridamootoreid, nn.rauakolakaid ja plaan kasutada seekord palju kergmetalle eeldas ka tehases teistsuguseid tootmisseadmeid ja teadmisi.
Esmalt rajati põhikonveierist sõltumatu ja väiksemahuline katsetootmine.
Kõikvõimalike erinevaid "hübriide" hakkasid lisaks Gorki ja 3M3-i tehaste spetsialistidele katsetama ka GON-i, KGB jm. struktuurid.
Kohe alguses olid probleemid hüdrotõukuritega. Vähetöötanud mootoritel hakkasid klapid häält tegema. Paljus oli see põhjustatud kodumaistest kehva kvaliteediga õlidest. Lääne "aktiivset" õli kasutades hakkasid osadel mootoritel jälle klapisääre tihendid "sulama". See probleem kadus kui vahetati detailide allhankijat.
V8 mootori ja 5k. manuaalkasti ühildamisel esines alguses probleeme ka siduriga. Friktsioonkatted kuumenesid üle ja sidur ei töötanud üldse.
Taas oli probleemiks kehv materjal.
Mootori sissepritse toitesüsteemid, mis olid kodumaist päritolu ei olnud eriti töökindlad võrreldes Bosch-i dubleeritud süsteemiga, mida ka autol kasutati. Aga auasi oli esindussõidukil kasutada kodumaist toodangut ja nii kaasati arendustöösse NAMI spetsialistid, keda abistasid sõjatööstuse tippelektroonikud. Selle tulemusena loodi vahendeid valimata koguni kolm erinevat el. toitesüsteemi varianti.
Kokkuvõttes viidi lõpuks võrreldes mootori esimese variandiga sisse ca.500 muudatust.
Millalgi järgneb lõpetuseks viimane osa jutule - (pool)salajased erimodifikatsioonid. _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: R veeb 22, 2008 9:13 am Postita teema:
gazik kirjutas:
Kohe alguses olid probleemid hüdrotõukuritega. Vähetöötanud mootoritel hakkasid klapid häält tegema.
Olles ise sissepritsega mootoriga Gaz 3102 omanik, tean väita, et ZMZ mootoritehas pole siiani sellest probleemist üle saanud. Minu 44000 km sõitnud autol klõbisevad klapid hullemini kui mõnel 500000 sõitnud Opelil. Ja sealjuures on tähelepanuväärne, et vahepeal klõbisevad ja siis jälle mitte. Salapärane värk. Aga kogu pritsung ja toide ja elekter on vene enda oma. Võimas tehnikaime ikka.
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: L mär 01, 2008 12:37 pm Postita teema:
Gaz 3105 põhimudeli katsetamise käigus loodi ka KGB ja GON-i tellimusel huvitavaid modifikatsioone.
Kõige salajasem projekt oli KGB jaoks mõeldud Gaz Sobol-i baasil "kiire mikrobuss".
Väljast oli tegu tavalise Soboliga, mis tegelikkuses peitis endas v8 mootorit ja 5k. manuaalkasti.
Tehti erinevaid "mutante".
Osadel oli poole katuse ulatuses paigaldatud horisontaalselt liikuv katuseluuk. Mõnedel oli tagaosast väljakäiv suur astmelaud ja "sangadega" tagauksed. Need erinevad variatsioonid oli mõeldud KGB 9. osakonnale kolonnide (eriside,eritehnika,julgestajad) saateautoks ja KGB eriüksustele Alfa ja Zenit.
Oli ka ilma akendeta "kiireid veokaid".
järgneb... _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Viimati muudetud gazik poolt (P mär 02, 2008 10:03 am), kokku muudetud 1 korda
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: L mär 01, 2008 11:54 pm Postita teema:
Sellel viimasel pildil peaks küll olema jumala tavaline gazjoll. 3105 tehnikal baseerunud Gazjolkinid olid minu teada neliveoga, kuid see pildil olev elukas on jumala tavaline tagavedu. Jäiga tagasillaga pealegi, kuigi 3105 oli vist sõltumatu vedrustus. Mootorit ta pildil muidugi ei reeda, kuid vaevalt et gazell oleks üldse sõidetav originaal sildadega ja V8 mootoriga?
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: P mär 02, 2008 12:00 am Postita teema:
Viimase postituse pildid ongi paraku illustreerivad, andes lihtsalt aimu auto väliskujust, kuna originaalide fotosid ei ole.
PS. "kiireid" Sobol-eid valmiski ju ainult 3 eks. _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Liitunud: Jun 02, 2005 Teateid: 168 Asukoht: Tallinn
Postitatud: E mär 03, 2008 10:48 am Postita teema:
Ma siiski kahtlustaks, et pildil olev "Sobol" ei ole päris tavaline. vaadates korteezi muid sõidukeid ei ole eriti reaalne, et asja liigutab 4 silindriline tehnika. Selle aja peale, kui "Soboli" operaator saab tooreklapi lahti lükata on ülejäänud seltsimehed juba kodus.
Liitunud: Nov 13, 2004 Teateid: 1327 Asukoht: Tartu
Postitatud: E mär 03, 2008 4:05 pm Postita teema:
Kui kedagi lastakse selliseid "kaubikuid" lähemalt pildistama kui lihtsalt sõidu pealt kolonnis, siis andku mulle ka teada.
Minu tagasihoidlikel kontaktisikutel Suurel Kodumaal pole see õnnestunud. _________________ AADU KADAKAS
psü-psühhiaater(suiti maal, enamust aega hullumajas) Abiliin ja nõustamine GSM 534 97951
Sa ei saa teha algatada uusi teemasid selles foorumis Sa ei saa vastata teemdaele selles foorumis Sa ei saa muuta oma teateid selles foorumis Sa ei saa kustutada oma teateid selles foorumis Sa ei saa hääletada küsitlustes selles foorumis
volga.ee ei vastuta foorumis tehtud postituste eest. volga.ee jätab endale õiguse kustutada ja redigeerida
kommentaare, mis ei vasta sisult headele tavadele.