Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: E dets 05, 2005 10:59 am Postita teema: ART-2
Nooremad volgahuvilised on tihti pöördunud Volgaseltsi poole küsimusega, et mis nähtus on kodumaine toode ART-2 ning mille poolest ta tavalisest Volgast erineb. Siinkohal võiksid vanemad seltsimehed jagada oma teadmisi andud valdkonnas ning jutustada teema põhjalikult lahti.
Algatuseks üldiselt:
ART-2 tähendab lahti kirjutatuna Autode Remonditehas nr 2. Tegemist oli Koeru asulas paikneva tootmiskoondisega, mis tegeles Gaz tüüpi sõiduautode taastusremondiga. Alguses oli põhitoodanguks Gaz 21 tüüpi autod, hiljem Gaz 24.
Tegemist oli eeskätt riikliku sektori kasutuses olevate autode remondiasutusega. Igal autol on tehase poolt ette määratud kindel eluiga. Kui ette nähtud kilomeetrid olid läbi sõidetud, saadeti sõiduk kapitaalremonti, mille käigus ennistati sõiduki kere ja käiguosa.
Kapitaalremondi käigus võeti auto viimse detailini lahti. Kere puhastati korrosioonist, läbi roostetanud kandevkere osad (näit. küljekarbid) asendati uutega. Sõiduki küljest eemaldatud keredetailid nagu uksed, tagaluuk ja kapott ning sõlmed nagu mootor, sillad ja käigukast läksid vahetusfondi. Vahetusfond tähendas, et kõik sisse tulnud osad kontrolliti. Kõlbulikud keredetailid taastati (puhastati korrosioonist, vajadusel keevitati), taastamiskõlbmatud saadeti vanarauaks. Mootorid läbisid alati kapitaalremondi. Sildasid ja elektriseadmeid (startertid, generaatorid jms) kontrolliti, vajadusel remonditi. Salongid õmmeldi tehases uued, kuid kasutatud materjalid ja töö kvaliteet olid originaalist tuntavalt kehvemad.
Sõidukite kapitaalremont toimis nn vooltootmise põhimõttel. See tähendas, et sõidukile ei pandud kunagi tagasi tema enda küljest võetud remondi läbinud komponente, vaid võeti vahetusfondist juba varem remonditud detailid. Kasutati ka uusi varuosi. Sõidukile paigaldatavate varuosade valik oli üsna juhuslik ning olenes tihti "tellijast". Kui auto omanik oli tähtis asutus või isik, kellest oli ka tehasele mingit kasu, komplekteeriti auto vaid uute ja parimate osadega. Kui auto omanik rõõmustas tehase esindajaid väiksete "kingituste" või "meenetega" said samuti autod eeskujulikult remonditud. Suvalised autod seevastu said alati vahetusfondi detailid, mis olid tihti veel hullemas korras kui algupärased.
Tehasest välja veeredes oli tegu küll uuesti sündinud autoga, kuid tema esialgsest sarmist polnud enam midagi järel. Endisest eliitautost oli saanud isikupäratu ja jubeda koostekvaliteediga robustne tööriist. Sõidukit komplekteerides ei pööratud tähelepanu erineva sünniaastaga autode detailide iseärasustele. Autodel olid omavahel segunenud erinevate aastakäikude tunnused, lisaks veel kehva kvaliteediga varuosadetailid. Ka kasutatud värvid oli suvalist tooni ning ei sarnanenud enamasti tehase toonidele. Keretööde kvaliteet oli kehv, küljeviigid ei sobinud enam kokku, kerepleki pinnasiledus oli pea olematu.
Kuna taastusremondi käigus ei jäänud auto originnalsest komplektsusest midagi järele, anti enamasti autole ka uus identiteet. GAZ tehase plekist ID plaat kapoti all asendati kohalike tehase ART-2 plaadiga ning auto sai uue tehasetähise. Sellel põhjusel ei loetagi ART-2 tähisega autosid õigeteks Volgadeks. Tegemist on Eesti kohaliku toodanguga mida ei saa hinnata samade kriteeriumite alusel kui tehase Volgasid. Hellitavalt kutsutakse neid ka Koeru-Volgadeks.
Kuigi ART-2 ei oma väärtust Volgana, tasub selliseid heas korras isendeid säilitada kui tükikest Eesti autoajaloost.
Viimati muudetud Sm.Tihhonov poolt (E dets 05, 2005 1:12 pm), kokku muudetud 1 korda
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: E dets 05, 2005 11:02 am Postita teema:
Toome piltliku näite ühe müügis oleva Volga põhjal. Tegemist on väidetavalt 77 aasta autoga.
77 aasta auto originaalkopmlektsus on hoopis teistsugune. Samas pole näha mitte mingit loogikat auto "moderniseerimisel". Auto on komplekteeritud juhuslikest detailidest ning tööde teostus vastab oma robustsuselt igati ART2 toodangule.
Täpsemalt:
esiosa - täiesti vormitu, ebakonkreetsete viikidega ja veidi laines esivõre. Terve esipõll on uuema tüübi oma (ilma gabariidituledeta ja stange aluse numbriraamita). Neid paigaldati Koerus lõpupoole kõigile, sest Gaz 24 põlle liikus varuosana vähem kui 2410 omi. Siis 80-te alguse stanged - puhvritega.
küljelt - remondi käigus on kaduma läinud kõik ebavajalikud ehistetalid. Ega Koerus enam karbiliiste või esitiivale Volga kirjakesi tagasi ei pandud. Selle asemel tõmmati karp rämeda musta kivikaitse või krundi või tont teab millega üle. Kaduma on läinud originaal peegel ja asendatud populaarse plastikpeegliga. Esitiibadel asuvad suunatuled on täiesti vale koha peal (liiga ees ja veidi kõrgemal). Ja lisaks need meeldejäävalt kõverad küljed.
tagant - mingil hetkel enam ei kasutatud varuosana õigeid Gaz 24 tagaluuke. Jäid ainult mingid doorikud, millel puudusid augud tagaluugi kroomliistu jaoks, kuid olid Gaz 2410-le iseloomuliku musta "volga" kirjakese jaoks vajalikud augud. Taga taas vale stange (puhvritega) ning valed tagatuled (helkuritega). Originaalis mõeldud kitsa numbriaugu ja lisahelkuritega tagapaneel on asendunud ilma helkurite ja laia numbriauguga paneeliga. Ühesõnaga ei mingit lolli toretsemist kroomi ja muude vidinatega.
seest - nii kenasid kõverate õmblustega lateksist istmeid õmblesid vaid Koeru käsitöömeistrid. Ka uksepolstrid pole õiged, vaid sümpaatsed pasavärvi Koeru samodelkinid, mis harmoneeruvad hästi mustade istmetega ning rohelise põrandakattega. Hoolitsev omanik on lisanud Gaz 21 kroomitud ornamendi nii uksepolstrile kui esivõrele. Terve salong on komplekteeritud täiesti juhuslikult. Näiteks 77 aastal oli Volgal halli värvi näituripaneel.
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: E dets 05, 2005 11:04 am Postita teema:
gazik kirjutas:
Sm.Tihhonovi poolt lausutule lisaks veel omaltpoolt.
Kere- tundub, et esitiivad on alt lävekarpide külge kinni keevitatud ja siis paksu laevakrundiga kaetud. Ka nii tehti, sest osadel varuosatiibadel puudusid kinnitamiseks ülevalt augud ja alt polt. "Koeru originaal" küljekarpidel on servad teravad ja küljed sirged mitte nõgusad. Koeru autot on mõtet siis taastamiseks osta kui karp on originaal ja kere sirge.
Selliseid esineb paraku vähe.
Ukseplekid lähevad sel autol alt paksemaks, sest vanasti, mil toorikuksi saada ei olnud, keevitati alumine osa uuesti (niisugune painutatud servadega nelja ukse komplekt oli müügil). Ja seda lomulikult gaasikeevitusega. Nii tekkisidki ilusad lainelised uksed.
Isegi kilbid tunduvad haruldaste nn.varuosakilpide moodi olevat. Erinevalt originaalidest olid need plekist löödud.
Salong- Koeru mehed kasutasid käigukangi ümbruse vaibana originaali asemel mingeid vildi taolisi katteid või Mistra kodupõrandavaipa.
Ka armatuur mingi suvalise puiduimitatsiooniga üle kleebitud. Koeru uksepolstritel reeglina ei olnud dokumenditaskuid, vahest esines mingi trukkidega kinnitatud termatiinikäkerdis.
Aga auto on tegelt kesteabmitmenda taasteremondi päris autentne eksemplar.
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: E dets 05, 2005 11:05 am Postita teema:
Sm. Västrik kirjutas:
Ühtlasi, plastikuinimesena juhiksin tähelepanu soojendusrestidele, mis originaal mustade ning korrektselt valatute asemel on nn naturaalsed - ilma värvipigmendita plastik, oluliselt pehmem (mingi PP või PE) ning korralike libledega restide vahel.
Liitunud: Dec 01, 2004 Teateid: 575 Asukoht: Käesalu, Keila vald
Postitatud: E dets 05, 2005 7:18 pm Postita teema:
1960. aastatel näiteks anti MN koondise EPT poolt välja järgmisesisuline määrus: taastusremonti ei võeta sõiduautosid GAZ-21 "Volga", mille pakiruumi põhja alune tala (vahetult põrkeraua taga) on läbi roostetanud. Selleks hetkeks loeti nähtavasti kogu auto täiesti amortiseerunuks. Võimalik, et ka Koeru ART-2 sellest põhimõttest lähtuma pidi.
Väikese meenutusena kapitaalremondi hinnakirjast: (GAZ-21 "Volga") auto 970 rubla, mootor 120 rubla. Andmeid "Mehhanisaatori käsiraamatust".
Samas mainis üks Haapsalu linna taksojuht (esimese GAZ-24-01 omanik Haapsalus!), et kord saadeti neile Gorki tehasest tuliuus masin, mille mootor taksopargi garaažis segastel asjaoludel maha tõsteti ja läbiaetud "kasukaga" asendati. Veel sissetöötamata mootor rändas ei-tea-kuhu, uus auto koos "kasukaga" aga saadeti terve täiega Koeru taastusremonti...
Veel mälestusi - tulnud Koerust GAZ-24 mootor remondist. Ilus puhas väljast, värvitud... see oli ka kõik, kuna lahtivõtmisel selgus, et tegelikult polnud mootori köögipoolel ühtegi remondioperatsiooni läbi viidud. Arupärimisele vastati venitusteta, vabandati. Tegu oli hoopis ühele sovhoosile mõeldud jõuallikaga. Taksopark sai siiski vahetusfondist uue mootori. Usaldada, aga kontrollida! Tegelikult võeti Haapsalus Koerust saadetud mootorid uuesti lahti ning sobitati detailid uuesti, viies teinekord sisse küllaltki ulatuslikke korrektuure...
Liitunud: Nov 08, 2004 Teateid: 2784 Asukoht: Telliskivi, Viimsi
Postitatud: R mär 31, 2006 10:33 pm Postita teema:
Hiljuti jälle uusi Volgajutte kuulatud. ART-2 autosid kutsusid taksojuhid hellitavalt "Koeru Turbo". Need olid remondist tulles ikka hullemad olnud kui sinna minnes. Lõid esiukse kinni, vajus tagumine lahti. Tuul puhus läbi, uksed ei käinud, istmed loksusid põrandal jne. Mootoritega oligi nii olnud, et neid lihtsalt ei remonditud. Värviti pealt üle ja oligi "nigu uus".
Eelmise aasta Volgaseltsi kevadkogunemisel Koerus meenutas ka endine tehase töötaja köögipoolt. Varuosadega varustatus oli nii vilets, et neid lihtsalt ei jätkunud. Kuigi teoreetiliselt pidid kõik mootorid remonditud saama, näitas elu, et Moskvast saadeti keskmiselt iga mootori kohta üks klapp. Kolbe valasid nad ise, kuid nendel sai vorm kogemata valesti. Kolvid on juba algupäraselt kergelt ellipsis. Nemad tegid samasugused, kuid ellips sai kogemata 90 kraadi valesti. Noh, käisid need ka.
Liitunud: Jul 04, 2006 Teateid: 142 Asukoht: Tartu
Postitatud: K jaan 14, 2009 8:30 pm Postita teema:
Kõige lihtsam on muidugi birkat uurida.
Kui aga seda pole, siis võibolla saab teha mõningaid järeldusi istmekateteks ja uksepolstriteks kasutatud materjali ning auto üleüldise viimistlustööde põhjal.
Liitunud: Jun 27, 2005 Teateid: 881 Asukoht: Nõo sohvoos 4 jaoskond!
Postitatud: N jaan 15, 2009 8:56 am Postita teema:
Ma teen siit Volgaomaniku ja enda tähelepanekustest järeldused:
*istmed, termatiiniga üleõmmeldud
*uksepolstrid termatiinist
*lae polster on siis kindlasti uuemat "´iguli" tüüpi
*kapitaal remondi silti olen isiklikult 1 näinud küljes kuid külklalt olen näinud tava GAZ 21 mile salongi kattematerjalid on väga imelikud, kuigi välimuse järgi eeldaks midadgu muud.
*võivad ka muud originaal osad olla asendatud juhuslike detailidega.
Parandage mind kui ma olen siisn midagi valesti öelnud.
Sa ei saa teha algatada uusi teemasid selles foorumis Sa ei saa vastata teemdaele selles foorumis Sa ei saa muuta oma teateid selles foorumis Sa ei saa kustutada oma teateid selles foorumis Sa ei saa hääletada küsitlustes selles foorumis
volga.ee ei vastuta foorumis tehtud postituste eest. volga.ee jätab endale õiguse kustutada ja redigeerida
kommentaare, mis ei vasta sisult headele tavadele.